Jaki wybrać obiektyw szerokokątny do fotografii krajobrazowej (lub architektury) dla Sony a7, a7s, a7r i a9

Więc chcemy wybrać się w plener i pofocić nieco otoczającą nas przyrodę, malownicze krajobrazy, piekną linię brzegowoą lub ośnieżone szczyty górskie. Apart mamy (czyli coś z Sony a7, a7r, a7s lub a9), tylko brakuje nam szkła do tej zabawy. Zatem który obiektyw do krajobrazu wybrać? i co w ogóle jest na rynku?

Z rodziny obiektywów Sony wybór mamy raczej skromny. Są tu trzy natywne obiektywy FE oraz jedyne szerokokątne obietywy typu zoom:

  • Sony FE 12-24 f/4 G
  • Sony FE 16-35 f/4
  • Sony FE 16-35 f/2.8 GM – chyba najlepsze obecnie na rynku szkło tego typu

Inni producenci dostarczaja jednak obiektywy, które spełnią wymagania dosłownie każdego. Mamy na rynku (wszystkie stałoogniskowe):

  • Zeiss Batis 18mm f/2.8
  • Zeiss Batis 25mm f/2.0
  • Voigtlander 10mm f/5.6 Hyper-Wide-Heliar
  • Voigtlander 12mm f/5.6 Ultra Wide-Heliar Aspherical III
  • Voigtlander 15mm f/4.5 Super-Wide-Heliar
  • SIGMA 14mm F1.8 DG HSM Art do Sony E
  • SIGMA 20mm F1.4 DG HSM Art do Sony E
  • Venus Optics Laowa 12mm f/2.8 Zero-D
  • Venus Optics Laowa 15mm f/2 FE Zero-D
  • Samyang AF 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC
  • Samyang 14mm f/2.8 ED AS IF UMC

 


Obiektyw Sony FE 12-24mm F4 G – do kreatywnej fotografii krajobrazowej i reportażu 

Ultra-szeroki obiektyw zmiennoogniskowy do pełnoekranowych aparatów Sony z mocowaniem lustrzanym FE. Ma stałą przysłonę f/4. Wyrafinowana 

sony fe 12-24mm

konstrukcja optyczna zawiera asferyczne i niskodyspersyjne elementy szklane, aby kontrolować zarówno aberracje sferyczne, jak i chromatyczne, co poprawia ostrość i przejrzystość. Wykonany jest z trochę tandetnego plastiku, ale konstrukcja optyczna jest genialna.

Powłoka Nano AR została również zastosowana do poszczególnych elementów, aby zmniejszyć odbicia powierzchni, odblaski i efekt zjawy, zapewniając większy kontrast i wierność kolorów podczas pracy w jasnych, podświetlanych sytuacjach. Jak na tak szeroki kąt jest to obiekty piekielnie ostry. Jego jedynym minusem jest brak gwintu pod filtry. Co prawda pojawiły się już systemy filtrów nakładanych na obudowę obiektywu, jednak jest to rozwiązanie wyjątkowo nieporęczne. To obiektyw dla osób szukających kreatywności w krajobrazie.

 

Alpstein_ebenalp_DSC00585

Alpstein, Schafler, Ebenalp

Sealpsee, Wasserauen

Sony 12-24 f4 G na Sony a7ii podczas hikingu w Alpstein, Szwajcaria.


 

Obiektyw Sony FE 16-35 mm f / 4 ZA OSS 

sony fe 16-35mm

To obiektyw, zktórym rzadko się rozstaję. Szerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy o stałej przysłony f/4, przeznaczony do aparatów E-mount z pełną klatką. To podstawowy obiektyw używany do wnętrz i fotografii krajobrazowej. Dla mnie jest to szkło, z którym spędzam 80% czasu. Nieco ostrzejszy od Sony 12-24 F4, posiada gwint pod filtry.  Obiektyw ten posiada okrągłą przysłonę, która dzięki zakrzywionym ostrzom utrzymuje przysłonę prawie idealnie okrągłą od ustawienia szeroko otwartego do zamkniętego w celu uzyskania gładszych, bardziej naturalnych rozjaśnień.

 

 

 

Sony FE 16-35 na Sony a7ii


 

Sony FE 16-35mm F2,8 GM 

sony fe 16-35 gm

Na chwilę obecną jest to najostrzejszy zoom szerokokątny według testów DxO Mark.Szerokokątny zoom o stałej przysłonie F/2,8 jest idealny do fotografii krajobrazowej, gdy światło po zachodzie słońca jest już znikome.

Konstrukcja optyczna zawiera dwa elementy o bardzo niskiej dyspersji w celu zmniejszenia aberracji chromatycznych wraz z dwoma elementami XA i trzema elementami asferycznymi, które znacząco kontrolują aberracje sferyczne, zapewniając wysoki stopień ostrości i wyrazistości obrazu. 

Przykładowych zdjęć niestety jeszcze nie mam – to wkrótce!

 

 

Szerokokątne obiektywy do Sony E innych producentów

Urokiem systemu sony jest to, że istnieje dziś wilu mniejszych i większych producentów oferujących szkła o różnej jakości. Najwyższa półka to Zeiss Batis i sigma Art, ale zaraz za nimi stoi Voigtlander, Venus Laowa i Samyang – oferujący chyba najlepszą cenę w stosunku do jakości.

Zeiss Batis 18mm f/2.8 – Cena 6 249 zł

zeiss batis 18 mm

Batis 18mm f/2.8 doskonale nadaje się do wnętrz, architektury i astrofotografii, łącząc niezwykle szeroki kąt widzenia 99°.

 

 

 


Zeiss Batis 25mm f/2.0 – Cena: 4 899 zł

Szerokokątny obiektyw stałoogniskowy. W tej cenie chyba lepiej zainteresować się innym szkłem.

 

 


Voigtlander 10mm f/5.6 Hyper-Wide-Heliar – Cena: 4 999 zł

Voigtlander Heliar-Hyper Wide 10mm f:5.6 Aspherical Lens for Sony E

Najszerszy obiektyw pełnoklatkowy, jaki kiedykolwiek wyprodukowano. Kąt widzenia wynosi 130 stopni. Posiada elektroniczne styki do informacji EXIF. Brak możliwości przymocowania filtrów raczej nikogo nie powinien odstraszać. Ale kilka innych wad już tak: bardzo słaba rozdzielczość obrazu na brzegach kadru, duża aberracja chromatyczna występująca w całym zakresie przysłon, spore rozmycie obrazu. Na plus są za to stopniowy lub bezdźwięczny pierścień przysłony,ponadprzeciętna rozdzielczość obrazu w centrum kadru w całym zakresie przysłon, kontrastowość i kolorystyka zdjęć.

 


Voigtlander 12mm  f/5.6 Ultra Wide-Heliar Aspherical III – Cena: 3 599 zł

Voigtlander Ultra Wide-Heliar 12mm f:5.6 Aspherical III Lens for Sony E

Obiektyw o kącie widzenia 121 stopni. Posiada elektroniczne styki do informacji EXIF. Jest niezwykle ostry, często porównuje się go z osławionym Nikkorem 13/5.6, od którego również jest ostrzejszy. Pozwala na stosowanie i filtrów o średnicy 67 mm. Jak przystało na renomowanego producenta wysokiej jakości optykę umieszczono w ponadprzeciętnie wytrzymałej obudowie! Obiektyw został wyposażony w system Selective Aperture Control System: podczas fotografowania regulacja przysłony odbywa się stopniowo, natomiast w trakcie filmowania przysłona działa w sposób bezstopniowy.

 


Voigtlander 15mm f/4.5 Super-Wide-Heliar – Cena: 3 699 zł

Voigtlander Super Wide-Heliar 15mm f:4.5

Kąt widzenia 110 stopni. Ogniskowa 15 mm sprawia, że jest to idealny obiektyw do zdjęć krajobrazowych, architektury oraz nocnego nieba. Minimalna odległość ogniskowania wynosi 30 cm. System Selective Aperture Control zapewnia precyzyjną współpracę z aparatami cyfrowymi posiadającymi funkcję filmowania: podczas fotografowania regulacja przysłony odbywa się stopniowo, natomiast w trakcie filmowania przysłona działa w sposób bezstopniowy.

 

 


SIGMA 14mm F1.8 DG HSM Art do Sony E – Cena: 6 490 zł

Sigma 14mm f:1.8 DG HSM Art Lens for Sony E

Szybki i szeroki, ten wyjątkowy obiektyw stałoogniskowy zaprojektowano do tworzenia zdjęć architektury i krajobrazu. Osoby parające się zdjęciami architektury ucieszy fakt, iż niniejszy obiektyw jest prawie pozbawiony zniekształceń geometrycznych (dystorsji). Oznacza to, że linie proste będą proste również na zdjęciu. Przysłona f/1.8 sprawia, że jest to bardzo dobre szkło do fotografii nocnej.

 


SIGMA 20mm F1.4 DG HSM Art do Sony E – Cena: 3 690 zł

Sigma 20mm f:1.4 DG HSM Art Lens for Sony E

Sigma A 20 mm f/1.4 DG HSM znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie fotograf chce objąć szeroki plan. Może to być na przykład fotografia pomieszczeń lub nocnego nieba. Ogniskowa 20 mm jest również chętnie wybierana do tzw. „streetu”. Bardzo mała dystorsja.

 


Venus Optics Laowa 12mm f/2.8 Zero-D do Sony E

Venus Optics LAOWA 12 mm f:2.8

Ten super szerokokątny obiektyw o przysłnie f/2.8  jest doskonałym szkłem do zdjęć astrofotograficznych, zwłaszcza Drogi Mlecznej. Na plus: bardzo dobra jakość obrazu w centrum kadru, znikoma podłużna aberracja chromatyczna, rozsądnie korygowana poprzeczna aberracja chromatyczna, brak problemów z aberracją sferyczną. Wady: słaba jakość obrazu na brzegu kadru dla okolic maksymalnego otworu względnego i przeogromne winietowanie.

 


Venus Optics Laowa 15mm f/2 FE Zero-D do Sony E

Venus Optics Laowa 15mm f:2 FE LensKąt widzenia sięgający 110 stopni sprawia, że obiektyw znakomicie sprawdzi się w fotografii architektonicznej, krajobrazowej, podróżniczej czy astrofotografii. Minimalna odległość ogniskowania wynosi 15 cm. Dodatkowo przednią soczewkę zaopatrzono w gwint, który daje możliwość montowania filtrów fotograficznych o średnicy 72 mm. Takie rozwiązanie w szczególności może przypaść do gustu fotografom krajobrazowym.

 


Samyang AF 14 mm f/2.8 ED AS IF UMC – Cena 2 660 zł

Samyang AF 14mm f:2.8 FE LensBudżetowey obiektyw szerokokątny obiektyw z AF. Światło 2.8 pozwala na zabawę w astrofotografię. Nie jest to oczywiście najostrzejszy z wymienionych tu obiektywów, ale cena mówi sama za siebie.

 


Samyang/Rokinon 14mm f/2.8 ED AS IF UMC – Cena: 1 425 zł

Samyang 14mm f:2.8 ED AS IF UMC Lens for Sony E MountTo drugi obiektyw do Sony a7ii, jaki kupiłem. Służył mi wiernie w przygodach z fotografią krajobrazową i przy próbach astrofotografii drogi mlecznej. Nie jest to szkło super ostre, co widać zwlaszcza w krawędzi kadru. Do tego ma olbrzymie problemy z aberacją chromatyczną. W centrum kadru jest jednak zaskakująco ostry. Zważywszy no to, że kosztuje kilkukrotnie mniej niż szkła innych producentow, jest na prawdę warty uwagi. Zwłaszcza, jeśli chcecie się tylko pobawić!

 

 

Grosser Mythen Trail - Schwyz
Dolomity, Cinque Torri

Samyang 14mm f/2.8 UMC Aspherical na Sony a7 ii

Obiektywy do aparatów Sony a7 i a9 – pełne zestawienie wszystkich dostępnych szkieł do systemu FE

Eiger, Monoch, Jungfrau

Alpy Szwajcarskie i hiking – co musisz wiedzieć zanim ruszysz na piesze wycieczki