Obiektywy do astrofotografii i fotografii nocnej dla Sony a7, a7r, a7s, a9 i a1
Do pełnoklatkowych bezlusterkowców Sony (od modeli a7 przez a7s do a7r i a9) mamy spory wybór obiektywów w sam raz do fotografowania nocnego krajobrazu, Drogi Mlecznej czy panoramy miejskiej nocą. Poniżej lista jasnych, szerokokątnych szkieł, którym ciemności nie są straszne!
Wybierając się na fotografowanie Drogi Mlecznej i krajobrazu nocnego, musimy polegać na szkłach o przysłonie mniejszej niż f/4. Po prost – im szerzej można otworzyć dziurę w obiektywie, tym więcej światła złapiemy w krótszym czasie. Fotografując gwiazdy musimy się liczyć z ich względnym ruchem na niebie – dla obiektywów szerokokątnych możemy umownie przyjąć, że każda ekspozycja powyżej 15 sekund sprawi, iż będziemy mieli na zdjęciu mały „star trail” – gwiazdy nie będą punktami, lecz krótkimi liniami. Stąd tak ważna jest jasność obiektywu. Zaznaczam też, że pomijam tu całkowicie teleobiektywy i zabawę ze Star Trackerami.
Sprawdźcie moje przewodniki i listy:
Idealny obiektyw do nocnego krajobrazu, który zapewne nigdy nie powstanie, to ultra szeroki kąt – powiedzmy 12mm i jasności f1.2. Oczywiście szkło takie cechować się musi minimalną aberracja chromatyczną (coma), małymi dystorsjami i piekielną ostrością zwłaszcza na brzegach. No cóż, rozmiar takiego wynalazku i zapewne cena odstraszyłaby każdego amatora oraz większość profesjonalistów, stąd nikt nie podejmuje się takiej produkcji.
Schodząc jednak na ziemię, jesteśmy dziś w całkiem przyzwoitej sytuacji (zwłaszcza, dzięki Sigmie). Mamy bowiem do wyboru sporo obiektywów w różnych przedziałach cenowych i o zróżnicowanej „jakości”. Co zatem można wybrać dla naszego Sony a7, gdy idziemy polować na Perseidy?
Top 5 szkieł do astrofotografii
Najlepszy obiektyw do astrofotografii dla Sony a7, a9 i a1:
Sony 14mm f/1.8 GM
Cena: 7499 zł
Pierwsze recenzje tego obiektywu nie zostawiają wątpliwości, że Sony przeskoczyło oczekiwania każdego. W 2021 roku powstał mały (460g), zgrabny i niesamowicie dopracowany obiektyw, którego głównym przeznaczeniem jest astrofotografia krajobrazowa. Sony podniosło poprzeczkę o dwie klasy wyżej, gdyż następne szkło, do którego można porównać ten obiektyw, jest Sigma Art (druga w rankingu) – Sony jest lżejszy, mniejszy, ma lepsze parametry (coma i ostrość) a przede wszystkim, nie kosztuje znacznie więcej ($1580). Premiera miała miejsce akurat przed sezonem na astrofotografię…. zacieram rączki i czekam niecierpliwie, by przetestować to cudo!
Cena aktualna na cyfrowe.pl, fotoforma.pl, ceneo.pl i allegro.pl
Drugi obiektyw do astrofotografii:
Sigma Art 14mm f/1.8
Cena: 6490 zł
To specjalistyczny obiektyw przeznaczony głównie do astrofotografii. Jest niebywale jasny, ostry i ma nikomu aberrację chromatyczną. Autofocus jest szybki i celny, jakkolwiek w nocy i tak będziecie polegali bardziej na live view i manualnym ostrzeniu. Obiektyw ten ma jedną sporą wadę, która determinuje jego wąskie spektrum użycia – waży 1170g i jest duży. Bardzo duży. Stąd do zestawu astrofotografią trzeba dorzucić solidny statyw. Jeśli jednak astro to Wasz konik – nie zastanawiałbym się długo i kupił to szkło. Alyn Wallece napisał bardzo szczegółową recenzję tego szkła pod kątem astrofotografii (wersja na Canona).
Aktualna cena na ceneo.pl, allegro.pl i w cyfrowe.pl
Trzecie miejsce – mistrz kompromisu:
Sigma Art 14-24mm f/2.8
Cena: 6490 zł
Przysłona 2.8 to nie jest porywający parametr w perspektywie astrofotografii. Można powiedzieć, że jest to wystarczająca wartość, by skrócić czas naświetlania lub skręcić nieco ISO. Zaletą tego obiektywu jest jednak jego uniwersalność. Ot niewielki zoom, który sprawdzi się w przypadku fotografii krajobrazowej zarówno w dzień, jak i w nocy. 14 mm zapewnia wystarczająco szeroki kąt, by objąć ogromną część nieba i zawrzeć w kompozycji jeszcze nieco pierwszego planu. Miałem ten obiektyw ze sobą na kilku nocnych plenerach i muszę przyznać, że bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Zwłaszcza ostrość przy 14mm jest zaskakująco dobra. Również praca pod światło nie pozostawia wiele do rzeczenia. Uciążliwa, dosłownie, jest jednak masa tego szkła – chodzenie z nim u boku jest po prostu niewygodne. Zdjęcia przykładowe – poniżej.
Aktualna cena w cyfrowe.pl, allegro.pl i na ceneo.pl
Czwarte miejsce:
Sony GM 12-24mm f/2.8
Patrząc na możliwości tego obiektywu można powiedzieć jedno: IDEAŁ. I faktycznie, jest to wymarzone szkło. Ultra szerokie, jasno, diabelnie ostre o niskiej komie. Zaawansowane, nie tak ciężkie jak Sigma 14mm. Żyć, nie umierać. Jego jedynym mankamentem jest „tylko” cena. Równie abstrakcyjna, jak parametry. Jeśli Was na niego stać – zazdro! Go for it! Jeśli nie, skierowałbym uwagę na Sigmę 14-24mm, która mu niewiele ustępuje. Czy te 2mm są warte 10000zł? Sami zdecydujcie!
Sony umieściła tu 3 precyzyjne soczewki asferyczne XA (extreme aspherical) oraz dodatkową soczewkę asferyczną, które skutecznie niwelują astygmatyzm, komę oraz dystorsje. Ostre detale uzyskuje się dzięki zastosowaniu w dwóch elementów ze szkła Super ED.Trzy soczewki ED (Extra-low Dispersion), które usuwają aberrację chromatyczną oraz rozlewanie się barw.
Aktualna cena w allegro.pl, ceneo.pl , cyfrowe.pl lub amazon.de
Piąte miejsce:
Sony GM 16-35mm f/2.8
Cena: 10399 zł, na allegro od 9800zł
To niewątpliwie najlepszy obiektyw do fotografii krajobrazowej, jak dziś można kupić (za niemałe pieniądze). Do fotografii astro, Perseidów czy Drogi Mlecznej, jest jednak trochę zbyt wąski. Oczywiście, można pobawić się w składanie panoramy i łączenie wielu zdjęć, tylko pamiętajmy, że każde zdjęcie to inna pozycja gwiazd, a to oznacza więcej czasu na postprodukcję. Jeśli jednak przywiązujecie wagę do ostrości każdego obiektu w kadrze, to jest to najostrzejszy obiektyw. Również na LensTip jest rzeczowa recenzja tego szkła.
Aktualna cena w ceneo.pl, amazon.de, allegro.pl i na cyfrowe.pl
Pozostałe obiektywy do astrofotografii
Poniżej lista innych obiektywów, na które również warto spojrzeć szukając „tego wymarzonego”. Samyang oferuje najtańsze szkła do Sony a7. Sigma Art to specjalistyczne, duże i ciężkie obiektywy. Można też wybrać coś z Sony albo skusić się na nietypowego Tamrona lub Zeissa.
Zeiss Batis 18mm f/2.8
Cena: 6249 zł – cyfrowe.pl
Z jednej strony jest to szkło z nieco wąskim kątem, z drugiej strony jeden z najprzyjemniejszych w użyciu obiektywów do Sony. Pięknie wykonany, lekki, mały, oddający idealnie kolory, ostry. Elektroniczny wyświetlacz sprawia, że w nocy pracując na manualu wiecie, jak jest ustawiona ostrość. Jeszcze dwa, trzy lata temu był to numer jeden do astrofotografii dla pełnej klatki Sony a7, dziś Sigma wypiera go z rynku (bardzo dokładna recenzja EN na lonelyspeck.com). Nie jest to szkło tanie i trochę nie bardzo wpasowuje się już między konkurencję. Aktualna cena w ceneo.pl lub amazon.de
Laowa 15mm f/2 Zero-D
Cena: 3799 zł – cyfrowe.pl
Zgrabny, lekki, bardzo jasny obiektyw manualny do krajobrazowej fotografii nocnej. Nie jest to szkło tanie. Czy kupić? Tak, jeśli nie potrzebujemy autofocusa oraz cenimy sobie małą wagę obiektywu. Pełną recenzję pod kątem astrofotografii można znaleźć na stronie lonelyspeck.com. Można również pokusić się o Venus Laova 12mm f/2.8 D-Dreamer (na ceneo.pl za 3999zł)
Samyang 14mm f/2.8 UMC – manual
Cena: 1320 zł – cyfrowe.pl
To najtańszy obiektyw szerokokątny, który można kupić do Sony a7. Nie jest demonem ostrości, nie jest pozbawiony comy, nie jest to majstersztyk inżynierii i jakości… ale kosztuje 1/5 tego, co pozostałe obiektywy z czołówki, co czyni go wyjątkowo atrakcyjnym dla amatorów. Kup, popróbuj, zobacz, czy stanie w nocy na polu Cię kręci. Jeśli tak – sprzedaj i kup coś lepszego… jeśli nie… no cóż. Recenzja Philipa Reeve’a.
Samyang 14mm f/2.8 – autofocus
Cena: 3576 zł – cyfrowe.pl
Trochę droższy, trochę lepszy, ale wciąż konkurencyjnie tani. Ten obiektyw został zaprojektowany specjalnie pod Sony a7. Za niewielką dopłatą otrzymujemy zgrabniejsze szkło, które ma trochę lepsze parametry optyczne. W przeciwieństwie od starszego, manualnego brata nie ma tu drastycznych wahań w jakości między egzemplarzami.
Samyang 14mm f/2.4 Premium
Cena: 3576 zł – cyfrowe.pl
Ten obiektyw to dla mnie zagadka. Nie testowałem i nawet nie wiem, czego się spodziewać. Po pierwszych recenzjach z końca 2019 roku można wnioskować, że jest to wyzwanie rzucone Sigmie. Cenowo Samyang plasuje się jak zwykle na niższej półce, choć ponoć jakością zaczyna grozić bardziej dojrzałym markom. Recenzja na LensTip.
Sony FE G 12-24 f/4
Cena: 7188 zł – cyfrowe.pl
Jak na 12mm jest to piekielnie ostre szkło. Nie dorównuje co prawda Sony GM 16-35mm, jednak już na równi stoi z Sony Zeiss 16-35mm. Światło f4 może być wyzwaniem przy fotografii nocnej, jednak w zamian otrzymujemy na prawdę duży kawałek nieba (lub pierwszego planu). Jeśli używacie Sony a7r II lub a7r III tudzież a7r IV, to można zaryzykować to szkło pod kątem astrofotografii. PRzy kreatywnych zdjęciach krajobrazu sprawdzi się wyśmienicie.
Aktualna cena w ceneo.pl lub amazon.de i na cyfrowe.pl
Tamron 17-28 f/2.8 Di
Cena: 4399zł – cyfrowe.pl
Obiektyw ten zdobył nagrodę EISA 2019/2020 jako najlepsze szkło szerokokątne. I faktycznie, jeśli pominąć nieco dziwny zakres ogniskowych jest to przyzwoite szkło: ostre i jasne. Ciekawy kompromis i dobrze wypozycjonowany cenowo produkt.
Sigma Art 20mm f/1.4
Cena: 3619 zł
20mm to nie tak źle, gdy weźmiemy pod uwagę jasność tego obiektywu. Głównymi odbiorcami tego szkła są osoby fotografujące architekturę (znikoma dystorsja), jednak Droga Mleczna też się tu zmieści. Waga 950g to dużo. Szczegółowa recenzja na LensTip. Aktualna cena na ceneo.pl i w cyfrowe.pl
Sony FE GM 24mm f/1.4
Cena: 6495 zł – cyfrowe.pl
24mm to ciągle szeroki kąt nadający się do fotografowania Drogi Mlecznej i kompozycji nieco bardziej “zwartych” i prostych. W zamian za poświęcenie szerszego kadru dostajecie najjaśniejszy z możliwych obiektywów. Jakkolwiek warto rozważyć, czy to na pewno pasuje do Waszego stylu fotografii, bo w przeciwnym razie skończycie z bardzo drogim i nieużywanym szkłem. Recenzję dobrą napisał Stan Moniz.
Alternatywą dla Sony FE GM 24mm jest Sigma Art 24mm f1.4 (cyfrowe.pl: 3179 zł )
Sony Zeiss 16-35mm f/4
Cena: 5585 zł – cyfrowe.pl
To podstawowy obiektyw do fotografii krajobrazowej w rodzinie Sony. Za tą cenę dostajecie uniwersalny zakres ogniskowych, bardzo dobrą ostrość i przeciętną jasność. Tym obiektywem najczęściej robię zdjęcia w podróży i w górach. Na Sony a7r II w astrofotografii sprawdza się jako tako – jest nieco ciemny, przez co wymaga albo dłuższego naświetlania (od około 20s w górę pojawią się „star trails”) albo bardzo dobrych warunków. f/4 to po prostu granica dla astrofotografii. Cenię to szkło za jego kompaktowość, małą wagę i uniwersalność. Jednak do astrofotografii wolę Sigmę 14-24 mm.
Aktualna cena w cyfrowe.pl, ceneo.pl lub amazon.de
I trochę fotek dla inspiracji
Jesteśmy partnerem ceneo.pl i tradetracker.com – afiliacyjne linki do sklepów i partnerów pomagają nam zebrać odrobinę funduszy na nasze hobby i podróże.
Leave A Comment
You must be logged in to post a comment.